Na hluk u obchvatu si lidé dál stěžují. Opět se bude měřit
23. 02. 2018 Zprávy « zpět
Jičín - Nadměrný hluk z přilehlého silničního obchvatu, který léta ztrpčoval život hlavně lidem v Poděbradově ulici, by měl být minulostí. Alespoň si to slibovalo Ředitelství silnic a dálnic od výstavby protihlukové stěny, kterou nechalo loni vybudovat v jihozápadní části města. Spokojenost však není stoprocentní, paradoxně přibývá stížností obyvatel na hluk i ze sousedních ulic.
"Na město se obrátili lidé, kteří zastupují i další občany, aby nově vybudovaná protihluková stěna byla prodloužena. Zdá se jím být nedostatečná. Podle nich hluková zátěž nepolevila v takovém rozsahu, jak očekávali. V této věci jsme proto znovu jednali i s Ředitelstvím silnic a dálnic. V daném úseku se tak opět uskuteční kontrolní měření," potvrdil jičínský starosta Jan Malý.
Skutečnost, že by obyvatelé na okraji Nového Města přivítali rozšíření protihlukové stěny, potvrdila Marcela Faltová, která byla v minulosti jednou z hlavních iniciátorek opakovaných stížností na neúnosnou hlukovou zátěž. Nápravy se obyvatelé ulice domáhali i peticí. Jejich očekávání se s výstavbou nové bariéry nenaplnila, minimálně zčásti nenaplnila.
"Lidé jsou nespokojení s tím, jak se protihluková stěna postavila. Nikdo z nás nechápe, proč ji nepostavili ještě o kus dál, proč končí někde na úrovni existující zástavby, proč končí v polovině naší bytovky. Je to nepochopitelné, že jim to vyšlo právě takhle. Na opačném konci zase nechápou, proč se stěna nemohla napojit na již existující, v minulosti vybudovanou protihlukovou bariéru kolem sídliště," konstatuje Marcela Faltová, která žije v Poděbradově ulici.
Kolaudace nové stěny by měla proběhnout letos v dubnu, do té doby však musí proběhnout minimálně jedno kontrolní měření. Bez něho není kolaudace možná. Právě toho chce využít i vedení města, a proto se s hradeckým Ředitelstvím silnic a dálnic dohodlo, že měření akustické zátěže budou probíhat hned na několika místech poblíž nové protihlukové stěny.
"Zprvu naše připomínky nebrali moc vážně, ale teď se s námi všichni zainteresovaní baví, jsou vstřícní a ochotní naslouchat. I sám autor projektu připouští, že stavba té stěny není úplně ideální. Uvidíme, k jakým výsledkům další měření dospěje. Problém je však také v tom, jak se hluková zátěž počítá. Je rozdíl, jestli se počítá stará zátěž, nebo podle nového zákona. Podle nového bychom limit hluku nejspíš překročili," míní Faltová.
"Přesný termín měření stanoven nebyl, protože v době měření nesmí pršet, nesmí být příliš vlhko, nesmí silně mrznout. Je tam snad přes sto takových podmínek, aby výsledky měření byly uznatelné. Měření však neorganizuje město, jde o akci Ředitelství silnic a dálnic. Nicméně až budou výsledky k dispozici, dozvíme se, jestli jsou limitní hodnoty hluku překročeny. Pokud měření oprávněnost stěžovatelů potvrdí, tak je možné, že se protihluková stěna rozšíří. Když budou normy překročeny, ŘSD výstavbu protihlukových opatření automaticky zařadí do svých investičních plánů," vysvětluje Hamáček.
Podotýká, že nespokojení jsou dnes obyvatelé na obou koncích nové protihlukové stěny, jejich stížnosti řešilo i zastupitelstvo města. Z jejich pohledu by bylo ideální, kdyby se protihluková stěna posunula ještě o několik desítek nebo pár stovek metrů.
V minulosti proběhlo na obchvatu kolem Nového Města několik měření. I ta předchozí sice prokázala vysokou hladinu hluku, ale ne takovou, která by správci komunikace ukládala povinnost přijmout nějaké opatření. Teprve předloni byl výsledek poprvé těsně nad limitem, hladina povolenou normu překročila. Stavbou zhruba půl kilometru dlouhé stěny za několik milionů korun se silničáři rozhodli ochránit domy a zahrady v Poděbradově ulici, které od silnice, po níž denně jezdí přes dvacet tisíc vozidel, odděluje jen pár desítek metrů. (jn)