Z bývalého nákladového nádraží mizí koleje

16. 03. 2018 Zprávy foto: 1 « zpět

Jičín - Zásadní proměnou prochází část nákladového nádraží v Jičíně. Za víc než 18 milionů korun bez daně tam pardubická firma Chládek a Tintěra provádí demontáž kolejí a další úpravy, což je podmínkou, aby město mohlo odkoupit pozemky od Českých drah a výhledově je využít na stavbu nového autobusového terminálu.

Na pozemku, o který má radnice dlouhodobý zájem, dochází i k dalším stavebním změnám podle požadavků Správy železniční dopravní cesty. Pardubická firma musí kolejiště upravit takovým způsobem, aby zbývající část nákladového nádraží byla nadále použitelná pro provoz vlakové dopravy. Hodnota mnohamilionové zakázky, která patří k vůbec největším investicím města za posledních několik let, spočívá také v sanaci staré ekologické zátěže, tedy dekontaminaci ropnými látkami v minulosti zamořené půdy.

Projekt revitalizace nádraží je dlouhodobým záměrem města, navzdory tomu však nemá jednoznačnou podporu. V loňském roce se stal předmětem sporů mezi vedením města a opozičními zastupiteli, kteří kritizují příliš vysoké náklady na celou akci. Opozice tvrdí, že k vybudování nových autobusových stanovišť město potřebuje odkoupit jen část areálu od Českých drah. Považuje proto za sporné, zda se investice v takovém rozsahu městu vyplatí, zvlášť když transakci prodražují výdaje na ekologickou sanaci.

Současné vedení radnice naopak hodnotí lokalitu nákladového nádraží jako strategicky významnou pro další rozvoj Jičína a také argumentuje tím, že České dráhy nabízí pozemky s podmínkou, že město koupí celý areál, nikoliv jen jeho část.

Město tak získá území o rozloze 1,2 hektaru. Práce spojené se snesením kolejí a dekontaminací pozemků mají být hotové do poloviny května. Budovy na nákladovém nádraží město získalo už v roce 2013 za 2,2 milionu a samotná koupě pozemků od Českých drah přijde na další čtyři miliony korun. Pro stavbu nového terminálu je však potřeba odkoupit ještě pozemek mezi osobním a nákladovým železničním nádražím, o jehož ceně se bude teprve jednat.

Představitelé města hledají novou podobu nevyužívané lokality od devadesátých let. Výsledkem je, že územní plán Jičína od roku 2010 počítá s přesunem autobusového terminálu právě do prostoru nákladového nádraží poblíž komerční zóny, ve které před lety vyrostlo několik obchodních domů.

"Současný návrh se sice snaží vymístit dnešní autobusové nádraží směrem k vlakovému, ale zároveň chceme ponechat zastávkové centrum v lokalitě stávajícího autobusového nádraží, aby se docházková vzdálenost z centra pro cestující nezvýšila," prohlásil jičínský místostarosta Petr Hamáček. Tuto skutečnost však opět opakovaně kritizuje řada opozičních zastupitelů, když tvrdí, že je kvůli finanční náročnosti zbytečné, aby město budovalo autobusové nádraží na dvou různých místech. Také varují před nárůstem dopravních komplikací v centru města, kde se v návaznosti na nové nádraží očekává i přestavba několika nynějších křižovatek na kruhové objezdy.

Vedení města podobné obavy odmítá s tím, že radnice má k dispozici výsledky dopravní studie, kterou si nechala zpracovat a podle které by zprovoznění nového terminálu a zastávkového centra nemělo mít negativní dopad na každodenní automobilový provoz v Jičíně. (jn)

Foto: Jiří Němeček

foto