O slavném dědovi v Pace vyprávěl Jan H. Vitvar
29. 03. 2018 Zprávy foto: 1 « zpět
Nová Paka - Pětinásobný vítěz motocyklové Šestidenní Antonín Vitvar, osobnost, kterou si ještě mnozí dříve narození v Nové Pace vybaví jako mlynáře, ale také motoristického podnikatele. Jeho vnuk Jan H. Vitvar o svém slavném dědovi vyprávěl na besedě uspořádané novopackým autoklubem. Náhoda tomu chtěla, že beseda se konala přesně v den čtyřicátého výročí jeho pohřbu.
Novinář Jan H. Vitvar sám dědečka víceméně nezažil, protože se narodil jen necelý rok před jeho smrtí. Přesto se před pár lety odhodlal napsat o něm knihu s podtitulem 20 let na Jawě a Nortonu. "Vyrůstal jsem v prostředí jeho cen a alb s fotografiemi. Od dětství mě lákalo něco napsat, protože se o něm v tehdejší době mnoho nevědělo. Děda naštěstí krátce před smrtí namluvil vzpomínky na svoji kariéru na pět magnetofonových kazet. Vzhledem k jeho zdravotnímu stavu byly ale plné omylů a legend, takže to nebylo úplně jednoduché," naznačil vnuk slavného závodníka, jak začínalo jeho pátrání.
Štěstí se na něj usmálo po sametové revoluci, když jeho rodině vrátili mototechnu, bývalý podnik Antonína Vitvara v novopacké Krkonošské ulici. Na půdě našel veškerou jeho korespondenci, která tam přečkala celá léta předchozího režimu. Tento nález byl pro něj zásadním impulzem k sepsání knihy, která vyšla před šesti lety a zachycuje celou kariéru závodníka od roku 1932, kdy se stává továrním jezdcem Jawy, až do ukončení aktivního závodění v roce 1955.
"Lidé z Jawy si všimli, že je to extrémně talentovaný závodník. Neměl přitom žádné tovární podmínky a jezdil jako obyčejný mlynář, měl to jen jako svůj koníček. Nabídli mu, jestli by za ně nechtěl jezdit jako tovární jezdec. Jeho první otázka byla, kolik ho to bude stát, což je nejen z dnešního pohledu docela legrační. Ubezpečili ho, že naopak oni ho budou platit za reprezentaci firmy," poukázal Jan H. Vitvar. "To byl také jeden z důvodů, proč mu později Janeček nabídl úvěr 150 tisíc na koupi domu v Nové Pace, kde je dnes prodejna automobilů a auto-moto muzeum."
Za války, kdy nemohl závodit, se Antonín Vitvar soustředil výhradně na obchod, ve čtyřicátých letech nechal přistavět celý zadní trakt své prodejny a opravny v Nové Pace. Jeho firma relativně prosperovala, byť s válečnými problémy. "Děda odmítal nařízení ministerstva, aby se veškeré podniky s potřebami pro motoristy věnovaly opravám vozů pro wehrmacht, ale nakonec na to musel přistoupit, což se mu po válce málem stalo osudným. V obchodě se zaměřil na jízdní kola, protože to bylo jediné, co si mohli běžní zákazníci v té době koupit vzhledem k nedostatku benzínu," poukázal Vitvar. Ke konci války pak v Nové Pace ukrýval prototyp vyvíjeného legendárního motocyklu Jawa Pérák.
Po roce 1949 se vrátil na tratě jako soukromý jezdec na motocyklu Norton a přes svůj relativně vyšší věk dosáhl řady významných vítězství. Sbírku trofejí Antonína Vitvara se v nedávných dnech rozhodla jeho rodina věnovat Národnímu technickému muzeu.
Podle předsedy packého autoklubu Bohumila Kužela by se Nová Paka měla zasadit o větší zviditelnění Antonína Vitvara a jeho motoristických úspěchů. Současná generace nemá totiž o této významné novopacké osobnosti už prakticky žádné povědomí. (zan)
Foto: Martin Žantovský
