Osud stezky mezi Jičínem a Železnicí stále v nedohlednu
05. 06. 2018 Zprávy « zpět
Jičín - Ani po víc než čtyřech letech není stále jasné, kdy a zda vůbec se cyklostezka mezi Jičínem a Železnicí bude stavět. Spor o výstavbu kontroverzní asfaltové cesty nabírá další zpoždění a její zastánci nechápavě kroutí hlavou. Rozhodnutí úřadů o povolení k výstavbě tři metry široké stezky podle nich trvá skoro tak dlouho, jako by se pod Zebínem chystala stavba dálnice. Aktuálně situaci zkomplikovalo zjištění, že trasa plánované stezky vede ochranným pásmem přírodní památky Zebín.
"Cyklostezka prochází ochranným pásmem přírodní památky Zebín. Po zjištění této skutečnosti jsem územní řízení musel přerušit," potvrdil Lukáš Charamza ze stavebního úřadu na novopacké radnici, která se případem zabývá už asi rok a půl. Úřad v Nové Pace spornou záležitost převzal poté, co odpůrci asfaltového povrchu úspěšně napadli jičínské úředníky a vedení města z podjatosti.
Verdikt, na který čeká město Jičín, jehož většina zastupitelů rozhodla o zpevnění povrchu cyklostezky asfaltem, zřejmě hned tak nepadne. Spokojeni mohou být naopak odpůrci asfaltového povrchu, který podle nich do jabloňové aleje pod Zebínem nepatří.
Právě občanské sdružení Volše, které proti záměru města vytrvale protestuje, zjistilo, že stavba plánované cyklostezky by částečně procházela ochranným pásmem přírodní památky Zebín. "Námitku jsme přezkoumali a zjistili jsme, že při loňské změně územního plánu města Jičín bylo zpřesněno zobrazení ochranného pásma. Původně přitom bylo zobrazeno tak, že hraničilo s navrženou trasou stavby. Teď se ale ukazuje, že trasa prochází pozemkem, na který se ochranné pásmo vztahuje. V takovém případě zákon o ochraně přírody a krajiny hovoří jasně, stavbu v těchto případech lze umístit pouze se souhlasem orgánu ochrany přírody, v našem případě tedy krajského úřadu. Město Jičín proto musí svou žádost nejprve doplnit o souhlas krajského úřadu," konstatuje Charamza.
Kontroverzní cyklostezkou se tak začne znovu podrobně zabývat odbor životního prostředí hradeckého hejtmanství. A tak se znovu odkládá přes rok a půl očekávaný verdikt městského úřadu v Nové Pace, zda vydá územní rozhodnutí na cyklostezku mezi Jičínem a Železnicí a umožní tak zahájit stavební řízení, nebo naopak plány jičínské radnice zatrhne.
"Jaké rozhodnutí na konci probíhajícího územního řízení přijmu, nemohu nyní předjímat. V každém případě bez vyjádření orgánu ochrany přírody žádné rozhodnutí vydat nemohu," konstatuje Lukáš Charamza.
K vleklé záležitosti se vedení jičínské radnice odmítá vyjádřit, a to právě s odvoláním na verdikt krajského úřadu o podjatosti starosty Jičína a zaměstnanců městského úřadu v Jičíně. Z těchto důvodů se o věci nyní nerozhoduje na úřadě v Jičíně, ale v Nové Pace.
"Cyklostezkou se zabývá stavební úřad v Nové Pace, nic víc vám k tomu nyní nemohu říct, protože nic dalšího nevím. Určitě nebudu zvedat telefon a volat na úřad v Nové Pace, to samozřejmě z důvodu podjatosti neudělám. Musím počkat, až stavební úřad rozhodne," prohlásil před časem starosta Jan Malý.
Plánovaná téměř dva kilometry dlouhá a tři metry široká stezka pro cyklisty, chodce a bruslaře by měla vést po původní staré cestě, která vede jabloňovou alejí ze severního okraje Čeřovky u zahrádkářské kolonie, dál kolem Zebína až na stávající komunikaci k Prostřednímu Mlýnu v Železnici, kde by měla končit asi dvě stě metrů od železnické pily. Záměr už pátým rokem komplikuje vleklý spor o podobě povrchu stezky. (jn)