Kvůli rizikovému přechodu zvažují v Jičíně semafory

08. 06. 2018 Zprávy « zpět

Jičín - Pořízení světelné signalizace nebo přemístění přechodu pro chodce. I tak razantní změny zvažuje radnice v Jičíně kvůli jednomu z nejrizikovějších přechodů v Jičíně. V dohledné době se tak může výrazně změnit současná podoba křižovatky ulic Jiráskova a Palackého v centru města.

"Skutečně se tím zabýváme, především na podnět dopravní policie, která nás už delší dobu upozorňuje na nevyhovující stav přechodu pro chodce u Lepařova gymnázia, protože tam každodenně vzniká poměrně nepřehledná situace pro chodce i pro řidiče," uvedl vedoucí radnice Peter Bareš. Odborníci se proto podle něj dohodli, že si u projektanta nechají zpracovat studii s variantním řešením.

"Problém spočívá hlavně v tom, že řidiči vozidel projíždějících Jičínem ve směru na Letnou si dost často neuvědomují, že zpoza stojícího automobilu, který čeká v prostředním pruhu na odbočení, jim do cesty může vběhnout chodec, kterého třeba přehlédnou. Rizikové přechody jsou i jinde v Jičíně, ale tento úsek je navíc hodně frekventovaný, je tam škola a dost řidičů nerespektuje maximální povolenou rychlost," vysvětluje vedoucí odboru dopravy na jičínské radnici Martin Duczynski.

Jedním z možných řešení, která skupina odborníků v minulých dnech projednávala, je například úplné zrušení odbočovacího pruhu z Jiráskovy směrem do Palackého ulice a případné rozdělení přechodu před gymnáziem na dvě části středovým ostrůvkem. Takové variantě však není nikdo příliš nakloněn, protože by mohla způsobit dlouhé kolony a časté dopravní zácpy v Jiráskově ulici.

"Další možností je změna umístění přechodu, nemusí zůstat tam, kde je. Můžeme ho přesunout na opačnou stranu křižovatky směrem ke Komenského náměstí, kde jsou jen dva jízdní pruhy, bez prostředního odbočovacího. Ať už ale dopadne jakákoliv varianta, prakticky u každé z nich se musí počítat s tím, že ubydou parkovací místa v Jiráskově ulici. Podle současných dopravních norem už je nebude možné zachovat v takovém rozsahu, v jakém tam jsou dnes," podotýká Duczynski. "Na druhou stranu ta současná parkovací místa nejsou zcela plnohodnotná a bezpečná, protože tam dochází k vycouvávání vozidel do vozovky, což rozhodně není ideální."

Na skutečnost, že je potřeba do budoucna řešit přetíženou lokalitu Jiráskovy ulice a přilehlého Komenského náměstí, upozorňuje radnice už několik let. S návrhem případných změn zatím ale většinou naráží právě na odpor ze strany podnikatelů i rezidentů kvůli obavám z redukce parkovacích míst. Úprava křižovatky nebo přemístění přechodu pro chodce u gymnázia by tak mohly odstartovat postupnou proměnu této exponované lokality, i když zatím jen v lokálním rozsahu.

"V okolí přechodu je potřeba situaci řešit a bezpečnost chodců by měla být pro nás prioritou. Chodec, který vyjde zpoza auta čekajícího na odbočení do Palackého ulice, musí být dnes opravdu hodně obezřetný. Stejně tak řidič projíždějícího vozidla musí být opatrný, protože šanci na pohotovou reakci má velmi omezenou," míní vedoucí odboru dopravy.

V případě umístění semaforů je prý nevýhodou, že s nimi řidiči na Jičínsku nemají už mnoho let žádné zkušenosti. Jediná křižovatka ve městě upravená světelnou signalizací by tak mohla být pro některé řidiče nečekaným překvapením. "Pokud by se pořízení semaforu ukázalo jako vhodné řešení, pak bychom měli asi posoudit i další křižovatky v Jičíně a současný systém dopravy možná přehodnotit," domnívá se Duczynski. (jn)