Ve Štikově vzroste provoz kvůli obchvatu, město možná povede chodník mimo silnici
10. 08. 2018 Zprávy « zpět
Nová Paka - Po silnici z Nové Paky na Štikov bude zřejmě už za několik let proudit mnohem více vozidel než dnes. Radnice předpokládá, že se stane nejvyužívanějším sjezdem z budoucího obchvatu do centra města. Jeho stavba by mohla začít už příští rok, s dokončením zhruba o tři roky později. Naléhavěji než dřív se tak znovu otevírá otázka vybudování chodníku při štikovské silnici, který má zajistit bezpečnost chodcům.
Chodník v současnosti končí u pivovaru, dál už musejí chodci pokračovat po silnici druhé třídy, která je navíc poměrně úzká a nepřehledná, zvlášť v zatáčce, a podmínky neumožňují stavbu chodníku po jedné straně silnice v celém úseku. Nejslabším místem dosavadních návrhů by tak byla nutnost přecházet silnici v poměrně nekomfortním místě.
"Musíme počítat s tím, že provoz ve Štikově bude po otevření obchvatu několikanásobně vyšší, a je otázkou, jak bude bezpečné hnát tam chodce přes silnici. Jednou z možností by byl semafor, ten nám ale policie nepovolí," konstatuje místostarosta Nové Paky Pavel Bouchner.
Později přišla radnice s odvážnějším plánem, podle kterého se měla celá silnice na výjezdu z Nové Paky do Štikova v úseku asi šedesáti metrů posunout o kousek doprava. Chodník by pak v celém úseku vznikl vlevo kolem obytné zástavby. Tyto úvahy jsou však dnes už také passé. Znovu se tak otevřela možnost, že by město obnovilo starý chodník podél Přibyslavské ulice.
"Taková možnost by přicházela v úvahu, protože dole na křižovatce je už teď navrženo místo pro přecházení, pak navazuje dnes už zarostlý a rozebraný chodník k jedinému domu, který tam stojí, za ním je pěšina kolmo nahoru. Máme tam ale větší pozemek, takže bychom asi dokázali vést cestu úhlopříčně, aby byl sklon přijatelný. To musíme prozkoumat," naznačuje Bouchner.
Žádné z uvažovaných řešení není ideální, radnice proto hledá jen nejschůdnější kompromis. Podstatné je, že bezpečnou cestu pro chodce bude nutné vybudovat ještě před vznikem obchvatu. Pokud by k obnovení dolní cesty město přistoupilo, znamenalo by to i změny ve výstavbě veřejného osvětlení, se kterým počítal původní projekt.
"V souvislosti s chodníkem řešíme také dešťovou kanalizaci, kterou momentálně nemáme kam odvést. Museli bychom až pod hráz Pivovarského rybníka. Do budoucna má vzniknout za pivovarem obytná zóna, která bude potřebovat jak dešťovou, tak splaškovou kanalizaci, takže by to znamenalo opět rozebrat chodník. I proto jsme obnovili jednání s osadním výborem o dolní trase chodníku," poznamenal místostarosta. (zan)