Vojta Sucharda: poprvé v Pace jako sochař

05. 10. 2018 Zprávy « zpět

Nová Paka - Výstava, jakou si mohou dovolit jen velká muzea. Těmito slovy uvedla s dojetím v hlase ředitelka Iveta Mečířová mimořádnou expozici novopackého muzea, která představuje průřez sochařskou tvorbou místního rodáka Vojty Suchardy ('-1968), od jehož smrti na konci října uplyne 50 let. "My malí máme s uspořádáním takové výstavy víc práce, nicméně podařilo se a Vojta si to zaslouží," řekla Mečířová.

Příslušník slavného packého rodu Suchardů byl nejen sochařem, ale také známým loutkářem a podepsal se na řadě významných realizací. "Vojta Sucharda se za svého života zúčastnil řady výstav. Jednak to byly výstavy sochařské, kupříkladu s Mánesem, a řada výstav loutkářských. Za svého života měl však jenom jedinou výstavu, která byla jen jeho. Vystavil čerstvě vytvořené apoštoly pro staroměstský orloj ve foyer divadla Říše loutek, které založil a kde byl 36 let principálem," řekl Jan Novák, který připravil koncepci novopacké výstavy.

V Nové Pace jsou nyní k vidění mimo jiné fotografie z monumentální výstavy uspořádané k desátému výročí smrti autora na Staroměstské radnici. "V rámci této výstavy se podařilo udělat soupis Suchardova díla, vydat kvalitní katalog a pořídit rozsáhlý soubor fotografií Jiřího Všetečky. Od té doby měl Vojta Sucharda dvanáct samostatných výstav, z toho pět jich bylo v Nové Pace, ale vždy to byla buď kombinace loutky a sochy, nebo jenom loutky. Tentokrát ho poprvé prezentujeme úmyslně výhradně jako sochaře," řekl Novák.

"Dílo Vojty Suchardy je spjato především s architekturou, jsou to církevní stavby jako Chrám svatého Víta, kostel ve Štěchovicích, dostavby kostelů v Mělníku, Nymburku, nebo jsou to veřejné budovy jako palác Koruna v Praze nebo řada soukromých vil, banky a podobně. Volné sochařské práce jsou roztroušeny, v řadě případů se neví, kdo je jejich majitelem. Nakonec se ukázalo, že jsme soustředili soubor poměrně reprezentativní, aspoň to tak cítím," komentuje Jan Novák expozici, která je v těchto dnech k vidění v Nové Pace.

Podle něj je i z tohoto nutně omezeného výběru patrná charakteristika Vojty Suchardy jako sochaře. "Virtuózně zvládal práci v kameni a ve štuku, mistrně vládl řezbářským dlátem. Uměl se vcítit do nejrůznějších výtvarných slohů, ať už to byla gotika pro práci na Chrámu svatého Víta, nebo baroko, ale i jeho kopie pro Pražskou Loretu, to jsou mistrovská díla. Cítil i dobový výtvarný styl, což v té době byla doznívající secese. Po druhé světové válce udělal několik pomníků obětem. Ukázal, že se umí vcítit, přizpůsobit. V tom já cítím fortel rodové tradice," míní Novák.

Když na samém konci druhé světové války byla poničena Staroměstská radnice včetně sošek apoštolů na orloji, Vojta Sucharda byl požádán o vytvoření kopií. V tu dobu přišel se svojí první velkou samostatnou koncepcí, přestože se mu nakonec nepodařilo svoji představu prosadit přes námitky památkářů.

Podle ředitelky packého muzea je ve městě nyní k vidění mimořádná expozice, jejíž soustředění bylo také mimořádně náročné. "Stěhování bylo náročné, ale většinou nám všude vyšli vstříc," řekla Mečířová. Exponáty jsou zapůjčeny z rodinné sbírky Radany Hamsíkové, Jana Nováka a Jakuba Kučery, dále ze sbírek Správy Pražského hradu, z Arcibiskupství pražského, z Archivu hlavního města Prahy, z Kláštera kapucínů na Hradčanech, z kostela sv. Jana Nepomuckého ve Štěchovicích a Muzea východních Čech v Hradci Králové.

Muzeum vydalo také malou informační skládačku a pracovní sešit se soutěžními otázkami, díky kterým se zájemci zejména z řad místních školáků mohou zúčastnit slosování o ceny. Výstava je v Suchardově domě přístupná do 18. listopadu. (zan)