V Jičíně začne stavba plánovaného obchvatu
05. 10. 2018 Zprávy « zpět
Jičín - Bagry a další těžká stavební technika se v krátké době zakousnou do země v trase dlouho plánovaného obchvatu Jičína.
Vybudováním silnice v úseku mezi Robousy a Valdicemi vznikne nový koridor, který z centra Jičína vyloučí nákladní tranzitní dopravu ve směru na Semily a podle odborníků přispěje i k snížení průjezdu osobních vozidel ulicemi města.
"Jsme rádi, že padla poslední překážka, která ještě mohla zahájení stavby obchvatu ohrozit, a tou je potvrzení evropské dotace z regionálního operačního programu," prohlásil jičínský místostarosta Petr Hamáček.
Královéhradecký kraj už dříve vysoutěžil dodavatele prací, zakázku vyhrála firma M - Silnice. Městu Jičín se také po letech mravenčí práce povedlo zajistit všechny pozemky na trase silnice, jenže dokud nebylo jisté financování, stále hrozil další odklad.
"Teď už nic nebrání tomu, aby Královéhradecký kraj vydal pokyn k zahájení stavby, a to ke dni 8. října. Nelze ovšem očekávat, že by hned první den na místo dorazila stavební technika. Firma začne nejprve s přípravnými pracemi, jejich nejviditelnější částí pro veřejnost bude odstraňování dřevin," informoval ředitel Údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Brandejs.
V úseku od křižovatky u průmyslové zóny mezi Jičínem a Robousy tak vznikne nová tři a půl kilometru dlouhá silnice směrem k severnímu okraji Valdic. Stavba si vyžádá přibližně 205 milionů korun a s jejím zprovozněním se počítá zkraje roku 2021. Nejpozději do konce prosince 2020 by však měly být hlavní stavební práce hotové.
"Nejde pouze o komunikaci. Součástí projektu jsou i dva podchody, jeden v blízkosti Robous a druhý přibližně v polovině nové komunikace, a také protihluková opatření, veřejná osvětlení na dvou okružních křižovatkách a přeložky sítí. Trasa protne stávající komunikaci od Valdic na Studeňany. Zde vznikne most v délce dvacet tři metrů. Samotné napojení přeložky za Valdicemi bude řešeno okružní křižovatkou, stejně jako u Robous," popsal investici mluvčí jičínské radnice Jan Jireš.
Náměstek hradeckého hejtmana Martin Červíček je přesvědčen, že obchvat vyvede z centra Jičína podstatnou část dopravy. "Jde nám nejen o komfort a bezpečí motoristů, ale všech účastníků silničního provozu i obyvatel sousedících s touto stavbou. Její součástí proto budou podchody a dvě protihlukové stěny vysoké tři metry. Před hlukem ochrání Robousy a Valdice," zdůraznil už dříve Červíček.
Úlevu od hluku, vibrací a emisí škodlivých látek by měli pocítit hlavně obyvatelé ulic Hradecká, Husova, Vrchlického, Svatopluka Čecha či Revoluční, kudy dnes prochází silnice II/286. "Až bude stavba dokončena, tento tah povede po nové přeložce. Zmizí tedy velká část vozidel z lipové aleje, značně se uvolní prostor u kruhového objezdu a železničního přejezdu v blízkosti Šibeňáku, zpřehlední se situace nedaleko obchodního domu Tesco a citelně se sníží intenzita dopravy na Větrově. Úlevu pocítí kruhový objezd nedaleko školy na Husově ulici, dále v ulicích Koněvova, Kollárova a Jiráskova. Přeložku nepochybně přivítají také obyvatelé Sedliček, Soudné i samotných Valdic, odkud prakticky zmizí tranzitní doprava," přiblížil očekávané změny mluvčí města.
Pro Jičín je podle místostarosty Hamáčka stavba severovýchodní části obchvatu velkým úspěchem. "Město připravuje stavbu už patnáct let. Během posledních pěti let se díky intenzivnímu jednání s vlastníky pozemků a krajem podařilo uzavřít smlouvu o spolupráci s krajem, která konečně nastartovala projekční práce. Stavba, která ještě před třemi lety vypadala jako nereálný sen, se díky vytrvalosti města stane realitou, a to i díky aktivitě jičínského zastupitele a bývalého krajského radního pro investice Josefa Dvořáka," vyzdvihl Hamáček.
V místě budoucí trasy obchvatu na převážně zemědělsky využívaných pozemcích probíhal v minulých měsících poměrně rozsáhlý archeologický průzkum. (jn)