U Hořic zavřou silničáři most, oprava přijde na čtvrt miliardy korun
01. 11. 2018 Zprávy « zpět
Hořice - Až na jeden a půl roku silničáři uzavřou frekventovaný úsek obchvatu Hořic. Důvodem je špatný stav půl kilometru dlouhého mostu, jehož rekonstrukce si vyžádá zhruba čtvrt miliardy korun. Na vytížené trase mezi Jičínem a Hradcem Králové tak bude panovat dlouhodobá uzavírka s objížďkou přes město.
"Stav mostu byl na základě mimořádné prohlídky zhodnocen jako špatný. Následný podrobný diagnostický průzkum prokázal zatékání do nosné konstrukce i do stativ mostu," vysvětluje důvody chystaného opatření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Případ Hořic není vůbec ojedinělý, v poslední době se ukázalo, že ve špatném nebo velmi špatném stavu je více než pětina všech českých mostů, včetně těch, které stavbaři postavili poměrně nedávno. Jak vyplývá z aktuálních průzkumů, jen na dálnicích a silnicích první třídy je v nevyhovujícím stavu asi pět set mostů, na silnicích II. a III. třídy pak bezmála další tři tisíce.
Most na obchvatu Hořic se musí z velké části zbourat a postavit znovu. A práce začnou hned začátkem příštího roku. "Spolu s neodpovídající kvalitou použitých betonů z doby výstavby bylo na základě podrobného diagnostického průzkumu rozhodnuto o kompletní rekonstrukci mostu," potvrdila Ledvinová.
Nadcházející obnova mostního tělesa nepotěší motoristy ani obyvatele Hořic, protože stavební práce budou probíhat za úplné uzavírky mostu a objízdná trasa povede obousměrně po místních komunikacích. "Objízdná trasa bude obousměrná a povede konkrétně ulicemi Husova a Táboritská. Úplná uzavírka potrvá od začátku ledna příštího roku do konce června 2020," upřesnila mluvčí státní organizace ŘSD.
Plán projektantů počítá s tím, že během rekonstrukce dojde k úplnému snesení nosné konstrukce mostu a částečnému ubourání jeho opěr a podpěr. Nový most bude stát v místě stávajícího. Současná délka mostu v rozsahu 462 metrů zůstane zachována, změní se však jeho šířka, a to o půl metru na celkových 14,7 metru. Silničáři nechají upravit i niveletu mostu tak, aby se nový profil v místě překlenutí železniční tratě zvedl o jeden metr a v budoucnu nebránil její plánované elektrifikaci. Novinkou je, že nový most po celé délce od okolí oddělí protihluková stěna. Celkové náklady dosáhnou zhruba čtvrt miliardy korun.
Most na obchvatu Hořic pochází z roku 1979 a v roce 1994 prošel zásadní rekonstrukcí. Jeho nevyhovující stav je nejspíš překvapením i pro Ředitelství silnic a dálnic, neboť před několika málo lety dostal nový asfaltový povrch.
Odborníci poukazují, že špatný stav mostů je jednak výsledkem použitých technologií v průběhu 60. a 70. let, které se odstupem času ukazují jako problematické, a pak také důsledkem desítky let zanedbané údržby. (jn)