Provozovatel městské dopravy zatím v Hořicích chybí. Firmy nemají zájem
16. 11. 2018 Zprávy « zpět
Hořice - Přestože chce radnice v Hořicích i nadále udržet městskou hromadnou dopravu v provozu, její další osud začíná být nejistý. Do výběrového řízení na provozovatele se totiž nikdo nepřihlásil. Radní se proto rozhodli, že veřejnou soutěž vyhlásí ještě jednou. Pokud se ale znovu nikdo nepřihlásí, městská autobusová doprava možná skončí.
"Do výběrového řízení se nám nikdo nepřihlásil, proto jsme se rozhodli, že soutěž vyhlásíme znovu," potvrdil starosta Hořic Aleš Svoboda.
Je prý ale otázkou, zda se na druhý pokus někdo najde. O přepravu cestujících po městě se i v minulosti většinou ucházel jen jeden zájemce. Důvodem je hlavně ekonomika.
"Provoz městské hromadné dopravy je ztrátový a město ho dotuje určitou částkou. A právě ve výběrovém řízení je jednou z podmínek tento finanční limit," říká starosta Hořic Aleš Svoboda.
Radnice se nyní obává, že částka, kterou na provoz autobusových linek město ze svého rozpočtu každoročně vynakládá, není pro firmy dostatečně motivující. To prý naznačuje i interní vyjádření společnosti BusLine, která městskou dopravu v posledních letech v Hořicích zajišťuje, ale do výběrového řízení se už nepřihlásila.
"Deklarovaný příspěvek od města je podle nich natolik nízký, že se jim nevyplatí o zakázku usilovat. Argumentují tím, že výrazně stoupají provozní náklady, například výdaje na mzdy řidičů," konstatuje starosta. Zároveň připouští, že i v minulých letech se do výběrových řízení v Hořicích přihlásil jen BusLine, který tam na rozdíl od jiných firem má zázemí.
Vedení města se tak zanedlouho bude muset zabývat otázkou, jestli veřejnou autobusovou dopravu v Hořicích udrží, a nebo ji prostě zruší. Jenže pokud by hromadná doprava měla fungovat i nadále, poroste nejspíš tlak na zvýšení městského příspěvku.
"Uvidíme, kdo se v druhém kole přihlásí, a podle toho se rozhodneme. Aktuálně provoz MHD v Hořicích dotujeme částkou 622 tisíc korun, a už minule kolem toho byla poměrně velká debata. Omezení rozsahu hromadné dopravy v Hořicích by podle dopravců nedávalo ekonomicky smysl. Další možností je navýšení příspěvku od města. Pokud by se ale částka měla navýšit řádově o statisíce, pak je na místě otázka, jestli Hořice mají dávat ročně třeba osm set tisíc nebo milion korun na tento druh dopravy," míní Svoboda.
Autobusové spoje po městě využívají hlavně lidé staršího věku, k dopravě k lékařům nebo za nákupy. "Je možné se zamyslet i nad nějakou menší dopravou s použitím mikrobusů nebo vozů ve formě taxi a nebo něčeho podobného, co by jednou či dvakrát týdně zajistilo přepravu místních seniorů z domova důchodců k lékaři, do lékárny, na nákup nebo do centra města a zpět," naznačil jeden z možných scénářů hořický starosta. (jn)