Snový svět Vladimíra Komárka v galerii

30. 11. 2018 Zprávy « zpět

Jičín - Velká olejová plátna s převahou jemných pastelových barev dominují aktuální výstavě v zámecké galerii, která vzdává hold malíři a ilustrátorovi Vladimíru Komárkovi ('-2002). Přehlídka obrazů a grafik probíhá u příležitosti nedožitých devadesátin autora, který prakticky celý svůj život prožil v Nedvězí poblíž Semil.

Podstatnou část obrazů na výstavu, která představuje známé i méně známé oleje a grafiky, zapůjčili malířova vdova Růžena Komárková a jeho syn Vladimír Komárek mladší a část děl pochází také ze sbírky Karla Samšiňáka. Vernisáž zahájila historička umění a kurátorka Jana Schlesingerová a herec Jan Kanyza, který se s Komárkem dlouhá léta přátelil. Kanyza mimo jiné vyzdvihl Komárkův nezaměnitelný výtvarný rukopis, který si uchoval i v době, kdy se v komunistickém Československu razil úplně jiný styl a Komárek byl považován za nemoderního umělce a také za to býval kritizován. "Obdivoval jsem ho pro jeho tvrdošíjnost, nepodléhal žádným módním trendům, trval si na svém, přestože to v dobách, kdy si vyšlapával cestičku k umění, neměl jednoduché," prohlásil Kanyza.

Vladimír Komárek je dnes vnímán jako jedna z nejvýraznějších českých uměleckých postav druhé poloviny dvacátého století. Často bývá spojován s generačními souputníky Josefem Jírou a Jaroslavem Klápštěm, kteří dohromady tvořili známou trojici malířů Pojizeří.

Kurátorka výstavy Jana Schlesingerová charakterizuje Komárka jako autora, který se nejraději vyjadřuje prostřednictvím symbolů a metafor a svým dílem podle ní navazuje na imaginativní malířství, především na Jana Zrzavého. "Pro Komárka jsou typická interiérová zátiší s motivy dveří, oken, stolů nebo židlí. Na obrazech vidíme i figury lidí a andělů, které spojuje jen v náznaku provedený obličej, který nás jakoby odvádí do tajemně tklivého světa kdesi za oponou."

Vladimír Komárek, který je například i autorem monumentálního obrazového cyklu Křížové cesty pro kostel sv. Petra a Pavla v Konecchlumí, svá umělecká studia zahájil na sklářské škole v Železném Brodě. V roce 1946 nastoupil na pražskou Akademii výtvarných umění do ateliéru Karla Mináře, odkud po necelých dvou letech přestoupil na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, kterou absolvoval v ateliéru Karla Štipla.

V Jičíně si Komárkovy pastelově barevné, snové obrazy a grafiky tvořené technikou suché jehly mohou lidé prohlédnout přes nadcházející advent i celé vánoční svátky až do 6. ledna. Do té doby bude v zámecké galerii mimo jiné k vidění i autorovo rozměrné plátno s biblickým motivem Poslední večeře Páně. (jn)