Riziková křižovatka u Moravčic by se měla zásadně změnit
11. 01. 2019 Zprávy « zpět
Jičín - Křižovatku smrti, jak někteří označují lokalitu při výjezdu z Konecchlumského ulice směrem na obchvat Jičína, čeká zřejmě radikální proměna. Křížení místní silnice s frekventovanou komunikací, která je součástí hlavního tahu na trase mezi Poděbrady a Krkonošemi, je podle politiků nebezpečné. Do budoucna by proto rádi současné křížení zrušili a místo něj vybudovali podjezd.
"Moravčická křižovatka je nebezpečná. Jde o velmi rizikové místo s častým výskytem dopravních nehod, bohužel i těch tragických. Ten problém je potřeba už konečně začít řešit. To místo je postrachem řidičů a snad každému je jasné, že křižovatka na konci Konecchlumského ulice se měla upravit už dávno. Máme přece řadu odborníků, proto nechápu, proč na to musí upozorňovat někdo z pozice řadového zastupitele města," prohlásil jičínský zastupitel Petr Kebus.
Ten byl také hlavním iniciátorem nedávné debaty o bezpečnosti silničního úseku. Zároveň také přišel i s prvním návrhem na změnu dopravního značení, které by při výjezdu na obchvat například zakázalo odbočování vlevo. A také by rád celou křižovatku lépe nasvítil pouličním osvětlením, protože za snížené viditelnosti se řidiči podle něj v těchto místech špatně orientují a hrozí sjetí vozidel do příkopu nebo jejich kolize, což se v minulosti také stalo. Rychlost aut projíždějících na obchvatu je totiž poměrně dost vysoká a následky případných nehod bývají často tragické.
"Nehledě k tomu, že silnice, která je v Konecchlumského ulici, nemůže takovým způsobem bezprostředně vyústit na obchvat a stejně tak je riskantní dnešní odbočovací pruh z obchvatu směrem do města. Když se zeptáte pracovníků na odboru dopravy nebo policie, tak vám to potvrdí. Současný stav odporuje všem předpisům. Za dané situace proto navrhuji, aby tam byla umístěna dopravní značka, která by ve směru od Jičína i od Moravčic řidičům povolila výjezd na obchvat pouze vpravo. V případě přikázaného směru jízdy by pak odbočení vlevo nebylo možné, naštěstí další bezpečné sjezdy a nájezdy na obchvat jsou v obou směrech vzdáleny zhruba do jednoho kilometru, takže jejich prostřednictvím se lze na obchvat vrátit a pokračovat v jízdě v požadovaném směru," vysvětluje Kebus.
Za dlouhodobější a hlavní řešení považuje výstavbu podchodu a podjezdu spojujícího Jičín s nedalekými Moravčicemi.
"Navrhuji, aby se tam vyprojektoval podchod pro pěší a podjezd pro cyklisty, možná bychom na realizaci získali i dotaci od kraje. Takový podchod pod obchvatem má například Sobotka a nedávno byl otevřen most pro pěší a cyklisty také přes obchvat na okraji Hořic," prohlásil.
Vedení radnice přislíbilo, že se bude kritizovanou křižovatkou u Moravčic zabývat. V nejbližší době si nechá zpracovat studii, která naznačí možnosti dalšího řešení. A také, jestli je záměr proveditelný.
"Bylo by ideální, pokud se obnoví návrh na propojení Konecchlumského ulice s ulicí Hradeckou, jak je to navrženo v územním plánu, protože tím by se tato záležitost prakticky vyřešila. Pokud by se podařilo vybudovat novou silnici od areálu sběrného dvora v Konecchlumského ulici směrem k firmě Cargo do Hradecké ulice, vzniklo by tak nové a asi i nejlepší možné propojení této části města s obchvatem," popisuje starosta Jan Malý.
Současně připouští, že dnešní křižovatka v Konecchlumského ulici je špatná, nevyhovující. "Bezprostřední výjezd ze silnice třetí třídy na silnici první třídy by tam neměl být. V tomto prostoru jsou sice vyprojektované čtyři rampy, z každé strany dvě, ale já se domnívám, že je naprosto nereálné očekávat, že se někdy v blízké či vzdálené budoucnosti podaří nové sjezdy a nájezdy na obchvat přímo u Moravčic vybudovat. Něco takového nikdo nepostaví, protože sjezdy z obchvatu v nevelké vzdálenosti už existují, jeden u Popovic a druhý u Robous. Vhodnějším řešením by byl podjezd pod obchvatem směrem na Moravčice, pokud studie ukáže, že je to proveditelné," míní starosta.
Podjezd, jaký na jiném místě pod obchvatem propojuje Horní a Dolní Robousy, považuje za nejschůdnější řešení i místostarosta Petr Hamáček. Podle něj je však nejprve potřeba zpracovat studii proveditelnosti.
"Mezi Jičínem a Moravčicemi jsou v územním plánu města zakresleny takzvané brejle, tedy sjezdy a nájezdy na obchvat. Jenže ty už nikdo nevybuduje kvůli blízkosti dalších sjezdů z obchvatu. Už dva roky proto tvrdím, že bychom tam měli vybudovat podjezd a současné úrovňové křížení zrušit. Jsem rád, že se myšlení posunulo tím směrem, že tam ta křižovatka být nemusí. Ale je potřeba to sladit s vybudováním propojky mezi ulicemi Konecchlumského a Hradeckou. Potřebné pozemky k tomu v minulosti už město vykoupilo. A co se týká návrhu na změnu dopravního značení, tak to není v naší kompetenci, o tom rozhoduje krajský úřad na doporučení krajské policie, neboť jde o silnici první třídy," uvedl Hamáček. Jakékoliv změny dopravy je podle něj proto potřeba nejprve projednat s dopravním inspektorátem jičínské policie.
Náklady na výstavbu podjezdu pod obchvatem a nové komunikace napříč průmyslovou zónou nejsou zatím vyčísleny, půjde však o částky v řádu milionů korun. (jn)