Nekázeň řidičů narůstá, strážníci budou důslednější

01. 03. 2019 Zprávy « zpět

Jičín - Narůstající nekázeň řidičů v centru města začne radnice kontrolovat a trestat důsledněji než dosud. Motoristé podle radních nerespektují pravidla pro parkování nebo zákaz vjezdu na pěší zónu. Kromě důraznější represe město hledá varianty, jak problémy s parkováním do budoucna zmírnit. Konkrétní plán ale zatím nemá.

"K nejkritizovanějším patří notoricky známá a velmi frekventovaná místa, jako jsou ulice Husova a Palackého, dále Valdštejnovo náměstí nebo lokalita u současného sídla VZP v Jiráskově ulici a poblíž čtvrté základní školy," prohlásil jičínský místostarosta Jan Jiřička.

Problém vidí radní hlavně v tom, že řidiči nerespektují pravidla pro parkování a vjezd na Husovu ulici, dále v porušování zákazu parkování v Palackého ulici, při nedodržování doby zpoplatněného parkování na hlavním náměstí a nebo v odstavování vozidel mimo plochy vyznačené k těmto účelům.

"Městská policie se problematikou zabývala a předložila už i některé návrhy. Jeden z nich předpokládá i vybudování jiných záchytných parkovišť, aby se ulevilo centru, zejména Valdštejnovu náměstí. Problémem se bude dál zabývat dopravní skupina, ve které má zastoupení i dopravní policie. Věřím, že se dopracujeme alespoň k částečnému řešení, protože generální řešení by si vyžádalo ohromné investiční náklady, například budováním nových parkovišť či parkovacích domů," řekl Jiřička.

Strážníci se teď zaměří hlavně na důslednější kontroly lokalit s velkým provozem a míst, kde parkuje hodně vozidel.

Městská policie už mimo jiné posílila dohled na Husově ulici, kde dochází k poměrně častému výskytu dopravních přestupků, jejichž nejčastější příčinou je porušení pravidel při zásobování obchodů a provozoven. Zásobování je podle vyhlášky povoleno pouze od 17 do 13 hodin následujícího dne. Ale i v tomto časovém úseku tam může vozidlo parkovat pouze po dobu třiceti minut. Řidiči proto mají parkovací hodiny, které jsou povinni umisťovat za přední sklo. Jinak vjezd do pěší zóny mají neomezeně povolen držitelé průkazů ZTP a ZTP/P, vozidla záchranky a hasičů nebo taxislužba.

Ve snaze zlepšit situaci na frekventované pěší zóně navrhuje šéf městské policie Karel Juryca, aby se na Husově ulici osadily nové dopravní značky s cílem zabránit řidičům v couvání nebo obracení vozidel do protisměru. Dále doporučil, aby se do budoucna uvažovalo o pořízení výsuvného sloupu, který by bylo možné obsluhovat pomocí čipu nebo dálkově podle potřeb městské policie.

V případě Valdštejnova náměstí, které je označeno jako zóna zákazu stání, je možné zastavit na dobu nezbytně nutnou k vyložení a naložení nákladu či výstupu a nástupu cestujících. "Pro tento účel je na náměstí vyznačené parkoviště, které ale bohužel řada řidičů nerespektuje. Velitel městské policie doporučuje změnu dopravního značení takovým způsobem, aby vyhrazené parkování nebylo matoucí pro neznalého řidiče. Je ovšem otázkou, zda takové řešení povolí památková péče," líčí Jiřička.

Výrazné zlepšení si radní slibují i od vybudování regulérního záchytného parkoviště v blízkosti zimního stadionu, čímž by se prý snížila intenzita dopravy v centru.

Zlepšil by se i vizuální stav dosud jen hrubě zarovnaných ploch, které provizorně slouží právě k parkování.

Jičín má podle radního Luďka Havla v podstatě jen dvě lokality vhodné pro budování větších parkovacích ploch s rozumným přístupem na obchvat. Tvrdí, že k těmto účelům se nabízí dnešní autobusové nádraží a právě lokalita u zimního stadionu, kde rozvojové dokumenty města počítají i s případnou výstavbou parkovacího domu. Ten je regulačním či územním plánem města navrhován také v blízkosti nemocnice a v lokalitě sídliště na Novém Městě. "Třeba v lokalitě u zimního stadionu by mi připadalo zvláštní, že by nám auta k parkovacímu domu najížděla obytnou zónou v ulici Na Tobolce. Je tedy otázkou, jestli bychom se neměli na celé to území podívat znovu a nepřehodnotit plán," míní.

Jičín se tak kromě důslednější kontroly řidičů rozhodl aktualizovat asi patnáct let starou koncepci parkování v Jičíně. Jak bude její nová verze vypadat, není zatím jasné, protože i mezi radními panují dlouhodobě odlišné názory na problematiku. Zatímco někteří z nich by auta z Valdštejnova náměstí v historickém jádru města nejraději úplně vytlačili, jiní chtějí současný režim parkování na náměstí zachovat.

"V tuto chvíli je důležité, že nejkritizovanější místa v Jičíně řešíme takzvaně provozně. Městská policie se víc soustředí na kontrolu dodržování dopravních předpisů, aby třeba na pěší zónu zajížděli jen ti, kteří mohou, kteří například obsluhují tamní obchody," vysvětluje Jiřička. (jn)