Během rekonstrukce nádraží budou v Nové Pace autobusy provizorně stát v Kotíkově ulici
02. 05. 2019 Zprávy « zpět
Nová Paka - Jak vyřešit stání autobusů a komfort cestujících v době přestavby stávajícího autobusového nádraží v moderní dopravní terminál, to je otázka, kterou si v současnosti kladou v Nové Pace. Spuštění rekonstrukce se očekává co nejdříve po výběru dodavatele, ke kterému se kvapem schyluje. Administraci zakázky radní svěřili krajskému Centru evropského projektování.
Nový dopravní terminál má z podstatné části vyrůst už letos na ploše nynějšího nádraží, úpravy ale zahrnují i výstavbu chybějící ulice a celkovou změnu organizace a směru dopravy. V průběhu stavby tak nebude možné nádraží využívat k běžnému provozu a autobusy budou zastavovat na náhradním místě.
"V projektové dokumentaci ke stavebnímu povolení je navržené, že autobusy přijíždějící například od Jičína projedou Kotíkovou ulicí až směrem k Novopackým sklepům. U bývalého hotelu Grand by se mělo umístit dopravní zrcadlo do parkoviště a autobusy by tady měly odbočovat doleva a kolem sklepů a Suchardova domu se vrátit zpět. Zastávky pak budou umístěny na Kotíkově ulici mezi křižovatkou u základní umělecké školy a zeleninou U Tomášů," popisuje místostarosta města Pavel Bouchner.
Při okraji silnice by tam měla vzniknout tři až čtyři místa k zastavení pro autobusy. Právě tuto část silnice běžně využívají k podélnému parkování řidiči osobních vozidel, které dočasná úprava omezí. "Je pravda, že se tím po dobu stavby v této lokalitě nezanedbatelně sníží počet parkovacích míst pro lidi, ale s tím je holt nutné při takové stavbě počítat," konstatuje místostarosta.
Záležitostí se při poslední schůzi zabýval silniční výbor, který navrhuje na provizorním stanovišti autobusů instalovat po dobu rekonstrukce mobilní zastřešenou čekárnu, která zajistí cestujícím alespoň nejnutnější přístřeší při nepřízni počasí.
"Projekt předpokládá i to, že v době dočasné úpravy bude zakázáno parkování na silnici kolem kina a v Suchardově ulici. Je zde navržen zákaz parkování po obou stranách jednosměrné ulice, i když sám si myslím, že by stačil jen po jedné straně, protože i dnes tam je schopen projet zájezdový autobus, který jede k parkovišti," míní Bouchner.
"Pak jsme řešili také otázku, kam odstavit autobusy, které v době přestávky dnes stojí na autobusovém nádraží směrem k cukrárně. Myslíme si, že by mohly stát pod takzvaným zbořeništěm podélně s parkovištěm pro osobní auta, odkud dnes také odjíždějí zájezdy třeba na divadelní představení. Tam by se asi tři místa našla těsně podél chodníku," naznačil místostarosta.
Na proměnu současného autobusového nádraží v moderní dopravní terminál s centrální budovou čekárny a dalšího zázemí město letos v rozpočtu vyčlenilo 30 milionů korun. Dohromady může stavba spolknout až dvojnásobek, skutečnou cenu ale ukáže až výsledek výběrového řízení na dodavatele. Převážnou část nákladů má pokrýt dotace z evropských zdrojů. (zan)