Příznivci trabantů zaplnili jičínské náměstí
17. 05. 2019 Zprávy « zpět
Jičín - Automobily trabant, wartburg nebo barkas se o víkendu proháněly Českým rájem v násobně větším počtu, než bývá obvyklé. Příznivci těchto a dalších vozidel, která se vyráběla v někdejších východoněmeckých továrnách pod patronací značek IFA a Auto Union, zahájili sezonu tradičním jarním srazem u Jinolických rybníků.
"Nakonec dorazilo víc majitelů aut, než jsme vzhledem k předpovědi počasí očekávali. Bylo jich kolem dvou set dvaceti, tedy jen o málo méně než vloni," říká jeden z hlavních organizátorů čtrnáctého srazu Jan Kosejk.
Těší jej přetrvávající zájem ze strany účastníků, jejichž přízeň se pořadatelé snaží udržet díky pestrému programu. "Každý rok k nám jezdí stále víc účastníků z Německa. Pokaždé se snažíme připravit zajímavý program, ve kterém je řada soutěží i výletů do okolí, včetně hlavní spanilé jízdy se zastávkou na náměstí v Jičíně. Právě třeba soutěže jsou hodně oblíbené, do nich se zapojí snad všichni. Návštěvníci našich srazů ale oceňují i krásnou přírodu v Českém ráji, z ní jsou nadšení hlavně Němci, kterých jezdí opravdu hodně," líčí Kosejk.
I letos dorazili účastníci vesměs po vlastní ose, nejdelší trasu absolvoval majitel vozidla z šest set kilometrů vzdáleného německého města. V minulosti přijel jeden sběratel veteránů dokonce až z Dánska.
A ani tentokrát na setkání nechyběly některé motoristické zajímavosti, kromě trabantů, wartburgů, barkasů, roburů nebo simsonů si zájemci mohli prohlédnout třeba traktor Fortschritt ZT 300. Za časů bývalého východního Německa podnik IFA zastřešoval výrobu motocyklů, osobních, užitkových i nákladních aut, takzvaných multikár, autobusů, traktorů a také kombajnů. "Kromě kombajnu jsme tu přivítali už všechny druhy vozidel. Letos jsme tu měli například i vozidla trabant, na jejichž střeše lze rozložit stan a posádka tak může přenocovat přímo na autě. Trabant s touto specifickou úpravou má normálně homologaci, může do běžného provozu a v Německu bylo takových aut opravdu hodně. Zatímco totiž u nás lidé preferovali chalupaření, Němci si tehdy se stejnou vášní užívali kempování," vysvětluje Jan Kosejk.
Podotýká, že oproti prvním ročníkům je také stále více patrné, jak se mění vztah účastníků srazu k jejich strojům. Dříve bývala mezi auty běžně k vidění vozidla, která sloužila v každodenním provozu, dnes ale na setkání jednoznačně dominují naleštěné a velmi dobře udržované exempláře, které mají pro majitele hlavně sběratelskou hodnotu.
Fanoušci trabantů během víkendu absolvovali například orientační závody, jízdy zručnosti nebo výměnu rezervního kola. (jn)