Hromadná doprava bude v Jičíně jezdit i nadále
07. 06. 2019 Zprávy « zpět
Jičín - I nadále budou moci lidé v Jičíně využívat městskou hromadnou dopravu. Radnice tak zažehnala hrozbu ukončení provozu autobusové linky, která pravidelně převáží cestující napříč městem. Za službu si však město připlatí podstatně víc, než původně plánovalo. Hromadná doprava podraží asi o 200 tisíc korun, a celoroční výdaje se tak přehoupnou už přes milion.
"Na zajištění městské hromadné dopravy, kterou chceme v Jičíně udržet, jsme se dohodli s firmou BusLine KHK, která nám vypověděla smlouvu předčasně. Provoz hromadné dopravy v druhém pololetí nás bude stát o 200 tisíc korun víc oproti původně plánovaným výdajům," informoval starosta Jičína Jan Malý.
Šestnáctitisícovému Jičínu přitom skutečně hrozilo, že místní autobusová doprava přestane důchodce, školáky a další cestující převážet k poslednímu červenci. Právě k tomuto datu společnost BusLine KHK vypověděla smlouvu, protože radnice odmítla akceptovat její nové finanční požadavky na pokrytí mezd řidičů a obnovu vozového parku. Původní kontrakt byl přitom uzavřen až do konce letošního roku.
"Firma BusLine nám vypověděla smlouvu poté, co zastupitelstvo města nevyhovělo jejímu nečekanému požadavku na navýšení dotace o 400 tisíc. Začali jsme proto hledat nového dopravce a dostali jsme dvě nabídky. Vybrali jsme tu levnější, a to od firmy BusLine, které za provoz MHD od srpna do konce prosince zaplatíme 575 tisíc. Znamená to navýšení o 200 tisíc korun oproti původní dohodě, což se na první pohled jeví jako značný rozdíl, ale tato částka je v souladu se současnými obvyklými cenami za dopravní obslužnost," tvrdí starosta.
Zatímco podle dosavadní smlouvy, která byla uzavřena v listopadu 2013, se částka za každý ujetý kilometr pohybovala kolem třiceti korun, podle nové dohody se zvýší na šestačtyřicet korun. "Za dobu od uzavření původní smlouvy došlo ovšem k výraznému navýšení nákladů, výraznou položku představuje zejména růst platů řidičů," konstatuje Malý.
Nově uzavřená dohoda je však pouze přechodná, protože radnice už vyhlásila velké výběrové řízení, jehož vítěz by měl dopravní obslužnost v Jičíně zajišťovat od ledna 2020 po dobu dalších deseti let.
Pro desetiletý tendr si radní schválili limit 1,75 milionu korun, které chce město na MHD dávat ročně maximálně. To je podstatně víc než dosud. V Jičíně nadále zůstane pouze jedna trasa MHD a dopravce najezdí ročně kolem dvaatřiceti tisíc kilometrů. Nicméně pro období od roku 2020 město trasu mírně rozšíří ve čtvrti Nové Město.
"Zachování městské hromadné dopravy je pro nás jedním z důležitých úkolů, což vyplývá i z koaliční smlouvy. V té jsme se dokonce zavázali, že MHD rozšíříme, což v rámci vyhlášené soutěže plníme. Rozšíříme ji o jednu stanici v lokalitě Nového Města. Podle nás je jedna linka za současné situace dostačující a také intervaly, v jakých autobus jezdí, se osvědčily. Myslím, že pro potřeby města naší velikosti je to odpovídající. Velká část seniorů využívá autobus hlavně při cestě za nákupy nebo k lékaři a tuto službu vysoce oceňují," míní starosta.
Podle místostarosty Petra Hamáčka je kapacita autobusu využita. "V ranních hodinách s ním jezdí hodně i školáci, kteří do Jičína dojíždějí například z Robous, v průběhu dne pak většinu cestujících tvoří senioři nebo i maminky s kočárky. Vzhledem k počtu cestujících jsme se dohodli, že v rámci soutěže na nového provozovatele nebudeme žádat o autobus s nižší kapacitou."
Městskou hromadnou dopravu provozují také v sousední Nové Pace a v Hořicích. A právě v Hořicích začátkem roku hrozilo rovněž, že kvůli dramaticky rostoucím nákladům MHD město zastaví. Provoz zůstal nakonec zachován díky spolupráci s Královéhradeckým krajem. Díky tomu tam nově pro potřeby místní dopravy po městě využívají dva spoje, které v rámci regionální dopravní obslužnosti na trase ve směru od Jičína a od Dvora Králové projíždějí Hořicemi. (jn)