Vyhradit parkovací místo pro invalidy je v Jičíně problém
26. 07. 2019 Zprávy « zpět
Jičín - Lidé, kteří kvůli svému zdravotnímu stavu potřebují parkovací místo poblíž svého bydliště, v Jičíně neuspějí. Příčinou je striktní výklad zákona, který stanovuje podmínky, za jakých je možné stání pro invalidy vyhradit, alespoň to tvrdí pracovníci městského úřadu.
Dopravní policie už řadu měsíců trvá na tom, že vyhrazené parkovací místo pro osoby se zdravotním postižením musí mít minimální šířku a délku, jinak žádost zamítne. V podmínkách Jičína to však znamená, že se vyhrazování nových stání zastavilo.
"Rádi bychom žadatelům o vyhrazené parkovací místo v odůvodněném případě vyšli vstříc, ale za současného stavu to není v rámci Jičína skoro nikde možné. Pokud totiž parkovací místo nesplňuje normy z hlediska minimální šířky a délky, tak od policie dostaneme zamítavé stanovisko. A vzhledem k velikosti místních komunikací nejsme schopni takové místo prakticky nikde vyhradit," říká vedoucí odboru dopravy na jičínské radnici Martin Duczynski. "Dříve jsme povolení vydávali, ale minimálně poslední rok jsme nevyhověli ani jedné žádosti, protože policie striktně trvá na rozměrových parametrech parkovacích míst".
Nová situace trvá už přes jeden rok a aktuálně na ni doplácí i jeden z místních obyvatel, který je držitelem průkazu ZTP pro osoby se zdravotním postižením. O vyhrazené parkovací místo žádá delší dobu, leč marně. Jičínský městský úřad jeho žádost navzdory nesouhlasu policie jednou sice schválil, ale v odvolacím řízení pak krajský úřad žádost stejně zamítl.
"Na úřadě mi řekli, že žádosti vyhoví, ale souhlasné stanovisko musí dát i dopravní inspektorát. Ten to ale zamítl, protože parkovací kóje nevyhovuje svou velikostí. Podle vyhlášky má mít vyhrazené parkovací místo pro osoby se zdravotním postižením nejméně tři a půl metru na šířku a sedm metrů na délku, ale to u nás v Sokolovské ulici není možné. U podélných stání vedle chodníku prostě nemůžete vyhradit místo tři a půl metru široké, protože se tam prostě nevejde. To by město muselo zrušit obousměrný provoz v ulici a obětovat jeden jízdní pruh, ale to není možné," líčí Oldřich Dlouhý, který má průkaz ZTP. Zdravotními problémy navíc trpí i jeho paní a právě kvůli ní by vyhrazené parkovací místo nutně potřeboval.
"Manželka je na tom ještě hůř než já, jen s velkými obtížemi chodí o berlích. A jedinou možností je přeprava autem. Ten požadavek na rozměr parkovací kóje mi přijde úplně nesmyslný, protože tolik místa před domem opravdu nepotřebuji. Manželka bude nastupovat do vozidla ve směru od chodníku, kde nikomu nebude překážet a nikoho neohrozí. Navíc v Jičíně jsou přece povolená vyhrazená parkovací místa, a parametrům stanovených vyhláškou také nevyhovují," diví se Dlouhý.
Vedoucí odboru dopravy na jičínské radnici Martin Duczynski žadatele chápe, ale aktuálně neví, jak mu pomoci.
Stanovisko policie Duczynski podle vlastních slov respektuje, ale osobně se domnívá, že trvání na minimálních rozměrových parametrech u vyhrazených stání pro držitele průkazu ZTP jde proti potřebám tělesně postižených občanů a proti samotnému duchu zákona. Vyhlášku o obecných technických požadavcích lze prý chápat a číst i tak, že rozměrové parametry vyhrazeného stání nejsou nezbytně nutné, pokud to situace neumožní a okolnosti nevyžadují.
"Když sám žadatel nevyžaduje tak velkou manipulační plochu pro vyhrazené parkovací místo, pak nevidím důvod, proč mu nevyhovět. V opačném případě to chápu tak, že žadateli nepomáháme, ale vlastně ho ještě trestáme za to, že má nějaké vážné zdravotní komplikace," míní Duczynski.
Policie jako dotčený orgán má ale jiný názor a odvolává se na znění příslušné vyhlášky. "Pokud po nás odbor dopravy požaduje jiné vyjádření, pak musí nejprve změnit příslušnou vyhlášku. My nepožadujeme nic jiného, než co říká vyhláška," říká Miroslav Vojtíšek z dopravního inspektorátu v Jičíně.
Podle něj přitom současná patová situace jedno řešení nabízí a tím jsou vyhrazená parkoviště na konkrétní registrační značku vozidla, ale bez dodatkové tabulky s piktogramem vozíčkáře. "Město může vyjít ve výjimečných případech žadatelům vstříc a schválit jim vyhrazené parkování na registrační značku vozidla. Když to nebude vyhrazené parkování pro osoby se zdravotním postižením, pak s tím nebudeme mít problém. Některá města si za tímto účelem schválila podrobnou směrnici, za jakých podmínek místa na registrační značku vyhradí," vysvětluje Vojtíšek.
Takové řešení však považují na dopravním úřadě za nekoncepční, protože by to mohlo spustit lavinu žádostí i ze strany lidí, kteří nepotřebují vyhrazené parkování kvůli svému zdravotnímu stavu. "Povolování vyhrazeného místa pouze na registrační značku je pro nás úplně jiná kategorie, jiný režim, navíc spojený s poplatkem deset tisíc korun na jeden rok platnosti. A i kdybychom poplatek odpustili lidem se zdravotním postižením, jak bychom to zase vysvětlili, když by vlastně nešlo o vyhrazené místo pro invalidy. Pokud totiž parkovací místo vyhradím na poznávací značku bez toho, že by šlo o osobu se zdravotním postižením, pak ta rodina může parkovací místo využívat jakýmkoliv způsobem. Ale to by pak postrádalo smysl vyhrazených parkovacích míst pro účely, o které nám jde," vysvětluje Duczynski.
Problematiku povolování vyhrazených parkovacích míst pro invalidy aktuálně řeší i Úřad veřejného ochránce práv, který mezi radnice v Česku rozeslal dotazník. Chce zjistit, jaká pravidla města při povolování vyhrazených parkování pro lidi se zdravotním postižením uplatňují. K aktuálnímu stavu v Jičíně však jednoznačné stanovisko zatím zaujmout nedokáže. "Museli bychom mít více informací, abychom se mohli jednoznačně vyjádřit. Ideální by bylo, aby nám žadatel poslal podnět se všemi doklady. Situaci bychom lépe pochopili a mohli se k ní vyjádřit," říká pracovnice z úřadu ombudsmanky. (jn)