Nová Paka má problém. Výrazně změní jízdní řád městské hromadné dopravy. Prý dočasně

26. 07. 2019 Zprávy « zpět

Nová Paka - Městská hromadná doprava v Nové Pace se potýká se zásadním problémem. Cestující, kteří ji využívají, si budou muset zvykat na výrazné změny v jízdním řádu a omezení. Zejména seniorům, kterým už po řadu let usnadňuje cestování například k lékařům a na nákupy, to přinese znatelné snížení komfortu. Zatímco doposud městský autobus zajížděl na sídliště, k obchodním domům a nebo do obytných čtvrtí, od 1. srpna bude zastavovat jen na regulérních autobusových zastávkách. Těch je ale mnohem méně, navíc ne vždy jsou situovány na nejvhodnější místa z hlediska cestujících.

Důvodem je zásah krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Tomu se nelíbí, že trasy městské hromadné dopravy doposud vedou i po zastávkách, které k tomu účelu nejsou schválené. "Kontroloři z krajského úřadu se u nás nechali svézt městskou linkou a na základě toho s námi zahájili správní řízení, že MHD jezdí po zastávkách, na které nemá licenci," popsal situaci místostarosta Nové Paky Pavel Bouchner.

Město v reakci na tuto skutečnost připravilo nový jízdní řád, který začne platit už 1. srpna. Autobus bude nově zastavovat jen na uznaných zastávkách, většinou u hlavních silnic, tedy kromě autobusového nádraží například u polikliniky, ZPA, v Lomnické ulici, na Slovanech, ale i v několika osadách, Heřmanicích, Štikově a Přibyslavi. Cestující tak už nebudou mít možnost nastoupit a vystoupit například přímo u Lidlu a Penny Marketu, u kapličky, v ulicích na sídlišti, na Habeši a v dalších obytných čtvrtích ani na řadě míst přímo v centru města. Zejména pro seniory, kteří městský autobus využívají z důvodu snížené pohyblivosti, to může být velký problém. "Od srpna můžeme jezdit na základě licence pouze po zastávkách, které jsou zkolaudované a zapsané v IDOSu," konstatuje místostarosta.

Nový jízdní řád, který je už nyní dostupný například na webových stránkách města nebo přímo v městském autobusu, by měl být ale pouze dočasný, nenaplňuje totiž úplně smysl, proč byla městská doprava v Nové Pace zřízena. Radnice se podle Bouchnera s vynuceným režimem nechce smířit a jejím cílem je, aby mohla jízdní řád obnovit v předchozím, plném rozsahu. Jak dlouho to bude trvat, ale není zatím jasné.

"Pokud chceme rozšířit dopravu zpět do rozsahu, ve kterém fungovala dodneška, budeme muset ostatní zastávky nechat schválit silničním správním orgánem tak, aby byly zkolaudované. Znamená to zastávky upravit podle legislativních požadavků, bude to vyžadovat součinnost s projektantem a policií," nastínil místostarosta Bouchner. Pokud se to podaří, město následně zažádá o nový rozsah licence a upraví jízdní řád. Ačkoli je cílem města obnovit původní rozsah dopravy, není prý ještě jisté, jestli se to podaří u všech zastávek. "Řešíme to s projektantem, protože policie vyžaduje například nástupní ostrůvky s určitými parametry a další věci. Dal jsem si za úkol, aby se nejpozději koncem letošního roku už jezdilo opět podle starého jízdního řádu, ale je otázkou, jestli se všechno podaří. Pro lidi je to nepříjemné, ale když úřední šiml zařehtá, ani my nemáme šanci," konstatuje Bouchner.

Jak je možné, že MHD v dosavadní podobě jezdila po Nové Pace tolik let a celou dobu unikala zájmu úředníků, si nedokáže místostarosta přesně vysvětlit. "Asi se to nikdy neřešilo. Městská doprava u nás jezdí deset roků, zastávky byly pořád stejné a nikomu to asi nevadilo, nikdo licenci nevyžadoval. Nedokážu přesně říct, jak to před deseti lety vzniklo, tehdy jsem ještě nebyl na radnici," tvrdí Bouchner. (zan)