Budoucí podoba novopackého náměstí má více respektovat chodce
01. 08. 2019 Zprávy « zpět
Nová Paka - Jak bude vypadat Masarykovo náměstí v budoucnosti a jaká bude jeho hlavní funkce? Podle starosty Nové Paky Josefa Cogana by to měly ukázat návrhy architektů v následujících letech. Otevřít chce ale i diskuzi o podzemním parkovišti přímo pod povrchem náměstí. V několikaletém horizontu prý ale zásadní změny nelze očekávat s ohledem na jiné náročné stavby, uspíšení by však mohla přinést případná dotace. Radnice v každém případě počítá s tím, že budoucí úprava náměstí by měla více respektovat chodce.
"Obecně zastávám názor, že úloha náměstí pro pěší by měla být významnější. Důležité samozřejmě je, aby i parkování bylo v centru nadále možné, mohlo by ale být lépe uspořádané. Přikláním se k názoru, který nám před časem potvrdila i anketa mezi obyvateli, že by náměstí mohlo sloužit funkčně zhruba půl na půl. V anketě jsme se ptali na možnost vymezit třetinu až polovinu náměstí pro pěší a asi dvě třetiny respondentů souhlasily," předesílá starosta města Josef Cogan.
O opětovném zpoplatnění parkování, jak bylo v centru Nové Paky obvyklé před více než desetiletím, však radnice neuvažuje. I v budoucnu by tak mělo platit na náměstí pouze časové omezení, kdy řidiči využívají parkovací kotouč. Dlouhodobější parkování má být vytěsněno mimo náměstí.
"Myslím si, že by třeba mezi kostelem a Husovým pomníkem mohla vzniknout zóna vyloženě pro pěší. Klíčová bude především bezpečnost a komfort soužití pěších a automobilistů. V současnosti je přecházení náměstí křížnými směry skrz zaparkovaná auta poněkud nevhodné, to je podle mě zjevné. Je potřeba vypíchnout kulturní hodnoty jako morový sloup, kašna, kostel a významné bude, aby se pěší dostali do pozice, kdy budou co nejméně křižovat motorizovaný provoz," míní Cogan.
Samotné řešení prý může nabýt mnoha podob a jeho výběr by měl vyplynout z architektonické soutěže. "Dokážu si dokonce představit i podzemní parkování pod náměstím. Myslím si, že to je jedna z věcí, které je potřeba v rámci soutěže podrobit zkoumání. Raději udělat dražší a definitivní řešení, nechceme, aby výsledkem bylo jen předláždění náměstí, jako k tomu přistoupili v některých jiných městech. Měli bychom se hlouběji zamyslet." Příkladem mohou podle starosty být některé západní státy, kde už jsou podzemní parkoviště běžná i v malých městech, protože ostatní plocha je zastavěná.
"Je to velká výzva. Náměstí je situováno částečně v kopci, to je příležitost prozkoumat i tuto možnost. Dokážu si představit například příjezd do podzemního parkoviště od Kotíkovy ulice. Nevím, jestli to je správné a reálné, ale myslím si, že by se to mělo přezkoumat. Někomu se to může zdát moc velkomyšlenkářské, na druhou stranu jsme v Pace na takové uvažování už trochu zvyklí," dodává s úsměvem. Podzemní parkoviště by pomohlo odlehčit samotnému náměstí, omezené množství nadzemních parkovacích míst by pak sloužilo ke krátkodobému zaparkování při návštěvě blízkých prodejen, úřadů a dalších provozoven.
Předchozí studie, které v souvislosti s náměstím vznikly během posledního desetiletí, sice nedošly svého naplnění, podle starosty slouží ale jako studnice nápadů a nových pohledů, kterými přispěly k celkové diskuzi. (zan)