Termín přestavby nádraží pro autobusy v Jičíně zatím s otazníkem
25. 10. 2019 Zprávy « zpět
Jičín - Zatímco v Jičíně se o přestavbě autobusového nádraží diskutuje už nejméně dvě desítky let, v sousední Nové Pace a Hořicích se stavbaři už pustili do práce a v obou podkrkonošských městech vyrůstají modernizované terminály. Kdy se nového nádraží dočkají lidé v Jičíně, není stále jasné, a to i přesto, že zdejší radnice má k dispozici architektonickou i dopravní studii.
"Studie je vypracovaná, ale teď je na místě otázka, kdy se budeme moci pustit do projektové dokumentace. Vím, že v Nové Pace a v Hořicích teď nádraží modernizují, ale Jičín bych s nimi nesrovnával, protože na obou těchto místech to mají oproti nám podstatně jednodušší. V našem případě by šlo o investici, která je svým rozsahem a náklady nesrovnatelně větší," říká starosta Jičína Jan Malý.
Podotýká, že v Jičíně by se podobný projekt netýkal jen prostoru pro odbavování cestujících, ale mnohem větší lokality v centru města. Celkové náklady se odhadují asi na dvě stě milionů korun, možná i víc. Ale zatím není jasné, jestli Jičín najde politickou shodu na uskutečnění tak ambiciózního plánu, protože řada zastupitelů z opozičních lavic dosavadní projekt opakovaně kritizuje.
Návrh počítá s vybudováním zastávkového centra v prostoru současného autobusového nádraží, tedy v ulici 17. listopadu, a zároveň s realizací terminálu na místě někdejšího železničního nákladového nádraží. Studii radnice před dvěma lety předložila veřejnosti k posouzení.
"Jde o takzvaný bipolární model, který předpokládá vytvoření nového autobusového terminálu u vlakového nádraží a zároveň zachovává zastávkové centrum v lokalitě současného autobusového nádraží. Mezi těmito dopravními uzly vznikne soustava okružních křižovatek, které zlepší vjezd z vedlejších silnic, umožní vybudování nových bezpečných přechodů a zároveň zklidní dopravu ve městě," popsal tehdy svůj návrh architekt Patrik Kotas.
Zatím se ale zdá, že radnice vyčkává, důvodem je hlavně nedostatek financí, které město potřebuje k realizaci i dalších projektů, například k přípravě stavebních parcel pod Čeřovkou nebo na rekonstrukci Masarykova divadla.
"Pan architekt na studii provedl poslední práce na jaře. Teď je na radě a zastupitelstvu města, abychom si řekli, jak chceme postupovat dál. Zatím nemám tušení, kdy se nové nádraží dostane do plánu investičních akcí, protože před námi jsou teď i jiné, velmi nákladné akce, především příprava lokality pro novou výstavbu pod Čeřovkou na místě zbouraných kasáren nebo rekonstrukce Masarykova divadla. A to ani nemluvím třeba o bývalé jezuitské koleji, která by také potřebovala obrovskou investici. Není v silách města, abychom dělali všechno najednou, zvlášť když jde o stamilionové akce," míní starosta.
Podle něj se však zastupitelé z koaličních stran shodují na tom, že by nově řešené autobusové nádraží Jičínu prospělo. "Cestující by tím získali konečně lepší zázemí. A pokud vznikne nový terminál vedle vlakového nádraží, klesne frekvence průjezdu linkových autobusů skrz město, především v ulici Českých bratří, která je dnes snad nejfrekventovanější v celém Jičíně. Nástupiště jinak zůstane před Komerční bankou, takže docházková vzdálenost se pro cestující v rámci pravidelné dopravy nezmění," obhajuje záměr starosta.
V Nové Pace a v Hořicích města využila příležitosti a na nové nádraží se jim podařilo získat dotační peníze. V Nové Pace vznikne nový areál s čekárnou a dalším zázemím za téměř 70 milionů korun, z toho dvě třetiny pokryje příspěvek od Evropské unie a od státu. V Hořicích město získalo na modernizaci autobusového nádraží dotaci necelých 12 milionů korun a přibližně jeden milion korun zaplatí ze svého rozpočtu. Hlavní části projektu v Hořicích je stavba odbavovací haly, která se již začíná postupně rýsovat. Předpokládaný termín dokončení je v Nové Pace i v Hořicích plánován na příští rok. (jn)