Nové zastávky městské hromadné dopravy v Nové Pace začnou fungovat nejdříve od jara
22. 11. 2019 Zprávy « zpět
Nová Paka - V Nové Pace hasí problém, který před několika měsíci významně zasáhl do jízdního řádu městské hromadné dopravy. Od 1. srpna jezdí městský autobus jen po regulérních zastávkách, které ne vždy odpovídají potřebám cestujících. Stalo se tak po zásahu kontrolorů z krajského úřadu, kterým se nelíbilo, že mnohé z předchozích zastávek k tomu účelu nejsou schváleny. Od té doby se tak lidé pohodlně nedopraví například na sídliště, k obchodním domům a nebo do obytných čtvrtí.
Zejména pro seniory, kteří městský autobus využívají z důvodu snížené pohyblivosti, to může být velký problém. Radnice si proto předsevzala, že najde nová místa pro zastávky tak, aby k nim příslušné úřady vydaly licenci. Podle místostarosty města Pavla Bouchnera by se to mohlo podařit do jara příštího roku.
"Licenci může vydat dopravní odbor jen na zastávky, které jsou zapsány v centrálním systému IDOS. Abychom mohli zastávky zapsat, musejí být zkolaudované nebo uznané silničním správním orgánem. Tím pádem jsme museli zjistit, co zastávka musí splňovat, aby vyhověla požadavkům. Jsou k tomu určené rozhledové parametry, rozměry, požadavky na nástupiště," vysvětluje Bouchner. "Vybrali jsme asi devět nových míst, která půjdou jako zastávky upravit, a nechali je projektově připravit. Vše směrujeme k tomu, aby dopravní odbor mohl vydat licenci, teprve potom je možné začít jezdit s novým jízdním řádem."
Ne vždy se podaří obnovit dřívější neformální zastávky na stejných místech, radnice se ale snaží nalézt odpovídající náhradu, která by vyhověla předpisům a zároveň sloužila potřebám cestujících. V některých případech to není úplně snadné.
"Na sídlišti se odpovídající místo pro zastávku těžko hledá, takže jedna bude Na Cihlářce, druhá až dole u drogerie, směrem nahoru to pak půjde u třetího dlouhého domu. U Penny Marketu, kam jezdí asi nejvíc lidí, jsme naplánovali zastávku u plakátovací plochy vedle v ulici Smetanova, to je v bezprostřední blízkosti. S Lidlem jsme se doposud nedohodli, takže tam budeme nadále zastavovat jen u polikliniky. Dvě zastávky se podaří zřídit na Habeši v ulici 3. května, jedna bude v ulici J. Grafka a jednu chceme zřídit u kapličky na straně z Gebauerovy ulice. Místo zastávky Na Tržišti bude autobus stavět na náměstí před Centrálem, nová zastávka bude v ulici U Trati u křižovatky se Šlejharovou ulicí," vyjmenovává místostarosta.
Zatím ale není úplně jisté, jestli všechny navržené zastávky dostanou posvěcení schvalovacích orgánů. Vzhledem k možným komplikacím zatím není úplně jistý ani termín, kdy se podaří rozšířenou síť zastávek zprovoznit.
"Prvně jsem si předsevzal zprovoznění nových zastávek do konce roku, ale když zohledním čas na projektanta a pak schvalovací kolečko, viděl bych to reálně spíš někdy do jara. Je také ještě otázkou, jestli nám všechny navržené zastávky projdou, jinak bychom museli vymýšlet náhradní varianty, což se může s opětovným schvalováním protáhnout," podotýká Bouchner.
Náklady na uvedení jízdního řádu do "staronové" podoby tak místostarosta odhaduje na stovky tisíc korun. "Nejdražší na tom budou asi stavební úpravy zastávek a musíme nakoupit nějaké označníky. Záleží na tom, kolik toho zvládnou udělat Technické služby a kolik třeba zadáme firmě. Nějaký materiál na dláždění máme z rekonstrukce ulic, ale uvidíme, jak velké úpravy budeme muset podstoupit," naznačuje. (zan)