Jičín hledá způsob, jak řešit problémy s dopravou ve městě. Chce zabránit vjezdu na pěší zónu i parkování v historickém centru

04. 02. 2020 Zprávy « zpět

Jičín - Narůstající problémy s parkováním, neukázněností řidičů a hrozícími střety na rizikových úsecích přiměly radnici zvážit potřebu vyhotovení nového strategického dokumentu, který by řešil situaci v Jičíně z pohledu motoristů, cyklistů i pěších. Některá opatření se už ale diskutují, například zavedení výsuvných sloupů, které by zabránily volnému vjezdu vozidel na pěší zónu, nebo vybudování zvýšeného přechodu mezi podloubím na rohu Valdštejnova náměstí a Palackého ulice.

Téma dopravy se znovu otevřelo i na zasedání zastupitelstva poté, když jeden z jeho členů Petr Kebus předložil radnici několik podnětů. V nich upozorňuje na dlouhodobé problémy, které se týkají například nerespektování režimu provozu na pěší zóně, špatného parkování na Valdštejnově náměstí a v přilehlých ulicích historického jádra města, rizikového přecházení chodců mezi lipovou alejí a Valdštejnskou lodžií nebo snahy omezit rychlost vozidel v Palackého ulici.

Jako kontroverzní se po posledním veřejném zasedání nadále ukazuje také záměr výstavby nového bipolárního autobusového nádraží podle návrhu architekta Patrika Kotase. Opozice jej odmítá, což zdůvodňuje právě obavou ze zhoršení dopravy v Jičíně. Podle nich by vznik plánovaného zastávkového centra uprostřed silnice v prostoru před Komerční bankou mohl způsobit kolaps v dopravě.

"V případě podnětů pana Kebuse jde o známé neuralgické body v Jičíně, o kterých se diskutuje dlouhodobě. Není to nic nového a určitě nelze předpokládat, že bychom je vyřešili během jedné odpolední odborné diskuze. Máme zažádáno o dotaci na vyhotovení strategie v dopravě. Jde také o to, jestli se vydáme cestou aktualizace dosavadních dokumentů, které jsme si v posledních letech nechali zpracovat, nebo si objednáme úplně nový materiál," říká místostarosta města Petr Hamáček. "Na dopravu se ale musíme dívat komplexně, aby se totiž nestalo, že vyřešíme jeden neuralgický bod ke spokojenosti občanů, ale na jiném místě Jičína nám mezitím vzniknou třeba čtyři úplně jiné," dodává.

Myšlenku zpracování zcela nového plánu takzvané udržitelné městské mobility podporuje hlavně městský architekt Radek Jiránek. "Potřebujeme takovou strategii, která se nezabývá pouze automobilovou dopravou, ale i cyklisty, chodci a také veřejnou hromadnou dopravou. Tato problematika se týká také velkých organizací v Jičíně, například nemocnice nebo různých firem," zdůraznil. Město by si podle něj mělo v první řadě také stanovit poměr různých druhů dopravy, například jestli bude v ulicích víc preferovat pěší a cyklisty na úkor motorových vozidel.

Jiránek by chtěl do vzniku nové strategie zapojit co nejvíce veřejnost. Prvním krokem k tomu byl prý už vznik takzvané pocitové mapy zaměřené na mobilitu, na níž se podíleli právě místní obyvatelé a která je dostupná na městském webu.

"Myslím, že problematika dopravy rezonuje mezi veřejností stále intenzivněji. Jsou to témata, která neustále vyplouvají na povrch, což svědčí i o jisté změně životního stylu, ať už jde o bezpečnost provozu, nebo tlak na snižování emisí z dopravy," míní architekt Radek Jiránek.

Město aktuálně kvůli zvýšení bezpečnosti plánuje například vybudování přechodů a chodníků u základní školy v Soudné a chodníků před bývalou restaurací Špuntovna a nového parkoviště u železniční zastávky na kraji Valdic. Uvažuje také o vybudování výsuvného sloupu a nastavení pravidel pro vjezd aut na pěší zónu. Obsluha výsuvného sloupu by prý mohla probíhat například formou karet nebo čipů a také na základě dálkového ovládání pro potřeby městské policie. Radnice chce také omezit rychlost vozidel, která projíždějí Palackého ulicí. Nové řešení chce hledat i ve spolupráci s obyvateli, školami či provozovateli služeb v této části města. Jeden z prvních návrhů počítá s novým vodorovným dopravním značením ve formě nástřiku značky zóna omezení rychlosti na 20 kilometrů v hodině a zóny zákazu stání.

Další opatření vedení města plánuje třeba také v ulici Nová a na Tylově náměstí, kde chce omezit nepovolené parkování vozidel. (jn)