Po kolejích se budou prohánět od roku 2024 modernější vlaky. Královéhradecký kraj uzavřel smlouvu na zajištění veřejné drážní osobní dopravy na dalších deset let

05. 09. 2021 Zprávy « zpět

Jičínsko – Od roku 2024 budou osobní železniční dopravu na Jičínsku zajišťovat modernější vlaky. České dráhy nasadí 16 nových motorových jednotek na spoje z Trutnova přes Starou Paku a Chlumec nad Cidlinou do Kolína a na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova. Půjde o dvoučlánkové soupravy od polské společnosti Pesa, které navazují na stávající soupravy RegioShark od stejné firmy. Vyplývá to z kontraktu, který uzavřel Královéhradecký kraj s Českými drahami, aby zajistil na svém území veřejnou drážní osobní dopravu na následujících deset let.

Kromě toho dopravce nasadí v roce 2024 také sedm nových elektrických jednotek, které budou zajišťovat přepravu na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí. V případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou elektrické vlaky zajíždět do Rychnova nad Kněžnou, do té doby mají obsluhovat úsek Týniště nad Orlicí – Choceň.

Následující rok pak dráhy nasadí dalších deset motorových jednotek, které zajistí přepravu na trase Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách. V roce 2026 začne jezdit sedm motorových vlaků na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov.

„Chceme, aby vlaky na našem území jezdily nadále ve stejném rozsahu a aby cestování po dráze bylo pro cestující komfortnější. V rámci trvání nové smlouvy budou nasazeny čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 procent všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji,“ uvedl hradecký hejtman Martin Červíček.

Nasazením nových kolejových vozidel má dojít ke zvýšení komfortu, samozřejmostí je nízkopodlažnost a doplňkové systémy pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, vybavení akustickými a informační systémy, wifi připojením a zásuvkami. Kromě modernizace vozového parku přinesou nové smluvní podmínky také vyšší informovanost a bezpečnost cestujících. Smlouva umožňuje reagovat na změnu přepravních potřeb v kraji navýšením či snížením objednávaného počtu vlakokilometrů až do výše 20 procent oproti výchozímu rozsahu dopravního výkonu.

Desetiletý kontrakt předpokládá, že Královéhradecký kraj za tu dobu u Českých drah objedná 58 milionů vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, o jejichž úhradu se podělí se státem. Nová smlouva začne platit od letošní prosincové změny jízdních řádů.

Výběr drážních dopravců kraj zahájil v roce 2019, kdy zastupitelé schválili uzavření smlouvy přímým zadáním. Kraj poté oslovil 31 dopravců. Z nich pět předložilo konkrétní nabídky, o kterých kraj s dopravci jednal. Po vyhodnocení předložených nabídek se jednání zúžilo na dvě společnosti. S Českými drahami a společností GW Train Regio následně intenzivně jednal s cílem uzavření smluv. Po vyhodnocení všech hledisek nakonec veřejné služby na většině území Královéhradeckého kraje budou zajišťovat České dráhy, které nabídly nejvýhodnější nabídku z pohledu kvality poskytovaných služeb.

„Na neelektrifikované tratě nasadíme nové jednotky od polské společnosti Pesa. Bude to 33 dvoučlánkových souprav v hodnotě skoro tří miliard korun. Ty navazují na soupravy RegioShark od stejné firmy, které se v našem provozu osvědčily a u cestujících jsou oblíbené. Všechny nové vlaky budou bezbariérové, v létě v nich bude příjemně díky klimatizaci, připojení k internetu umožní palubní wifi a nebudou chybět například ani zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Modernizací projde i většina stávajících vozidel, která nabídnou nové služby, například wifi připojení.

České dráhy budou nadále zapojeny do IDS IREDO a kraj souhlasil i s ponecháním tarifu dopravce, cestující tedy bude mít možnost zvolit si tarif podle svého výběru a nadále využívat všechny výhody. Zároveň bude možné využít státní jednotný tarif při cestování drážními dopravci po celé ČR. (zan)