Pěší zóna, jednosměrka a půlka parkovacích míst. Seznamte se s budoucí podobou novopackého náměstí
12. 04. 2022 Zprávy foto: 2 « zpět
Nová Paka – Pěší a obytná zóna, symboly, voda, stromy, lavičky, zahrádky. Aneb náměstí pro lidi, jak svůj projekt obrazně nazvali tvůrci z libereckého studia Atakarchitekti. Řeč je o nové podobě hlavního novopackého náměstí. Pokud vše půjde ideálně, plán by se mohl začít měnit ve skutečnost už za tři roky.
Návrh architektů Jany Medlíkové, Jiřího Janďourka a Michaely Doležalové zvítězil v soutěži, kterou na revitalizaci Masarykova náměstí Nová Paka vypsala. Na první pohled v něm zaujme zřetelná změna oproti současnému stavu: zatímco dnes náměstí slouží z větší části jako parkoviště, novému náměstí dominuje pěší zóna s důrazem na kašnu, sochy a malý parčík kolem Husova pomníku. Silnice přes náměstí kolem hotelu Centrál se změní v jednosměrnou od ulice Komenského směrem nahoru. A pak změna, která nepotěší motoristy: celé nové náměstí nabídne v součtu 40 parkovacích míst, což je zhruba polovina dnešního počtu. Parkovat se bude jen na východní straně před novým spolkovým domem a kostelem, několik málo míst bude k dispozici na západní straně a zbývající se rozprostřou jako podélná stání podle celé jižní fronty domů, tedy na levé straně budoucí jednosměrné průjezdní silnice.
Podle místostarosty Nové Paky Milana Pospíšila bude úbytek parkovacích míst na náměstí kompenzovat jejich průběžný nárůst v širším centru města. Kromě těch, která už přibyla při nedávné rekonstrukci autobusového nádraží, se řidiči dočkají nových míst k zaparkování u velkého parkoviště pod náměstím a u železniční zastávky a hledat se budou další drobné příležitosti, kam pár aut vklínit.
Celkový koncept nové podoby náměstí klade podle architektů důraz na bezpečí, útulnost, sjednocení, ztotožnění, oživení, udržitelnost a zdraví. Kromě odklonění dopravy se za těmito hesly skrývá třeba důraz na definici různých částí náměstí pro různé účely.
„Kolem každé ze soch vzniká prostor se specifickou náladou a přirozenou koncentrací lidí různých věkových skupin. Kašnou se brouzdají děti, dohlížející maminky posedávají poblíž pod platanem. Senioři sedí na lavičkách ve stínu pod stromy u pomníku Jana Husa a vyprávějí si. Kavárenští týpci popíjejí kávu na předzahrádkách. Omladina posedává na kamenných schodech. Je běžný den a Paka je živá,“ popsali architekti svoji představu budoucího oživení centra města.
Novou a přehlednější tvář sceleného náměstí určí i jednotný povrch: vyskládáním kamenného koberce v celém prostoru náměstí má zmizet pocit rozdrobenosti. Kamenný koberec budou tvořit do řádků kladené recyklované původní dlažební kostky různých formátů a barev, doplněné kostkami z jiných druhů kamene. Různorodost kamene, jeho barev a formátů tak má odrážet geologickou bohatost Novopacka.
Starosta Nové Paky Josef Cogan odhaduje, že k revitalizaci náměstí by mohlo město přistoupit za dva až tři roky za předpokladu, že se na ni městu podaří získat dotaci. Ta bude pro stavbu klíčová, protože při dnešních cenách by nové náměstí mohlo přijít rámcově na 60 až 70 milionů korun. Pokud by měla Nová Paka revitalizovat náměstí jen „za své“, nebude to pravděpodobně dříve než v desetiletém horizontu. V každém případě by šlo o další velkou akci, která by musela přijít na řadu až po rekonstrukci kulturního střediska. A ta ještě ani nezačala…
Revitalizace náměstí je jednou ze součástí širších změn v centru města, pokud jde o dopravní řešení. Ty se naplňují postupně, v minulosti už například revitalizací Komenského ulice nebo stavbou nového dopravního terminálu s novými parkovacími místy.
Ne všichni jsou však novým konceptem nadšeni. Kromě úbytku parkovacích míst na náměstí někteří lidé poukazují i na to, že Úzká ulice na západním, otevřeném konci náměstí neplní svou funkci poté, co byla před lety zavřena navazující ulice Jiřího z Poděbrad. Otevírá se tak prý příležitost posunout ji až k dnešní křižovatce ulic Tyršova a F. F. Procházky, čímž by se náměstí mohlo prodloužit o další třetinu nahoru.
Starosta Cogan připouští, že možnosti budoucího dopravního řešení jsou variabilní, včetně například úplného uzavření ulice F. F. Procházky. Návrhy dopravního řešení i revitalizace náměstí prý do budoucna takové úpravy umožňují, mimo jiné v závislosti na příštích zkušenostech. (zan)
Náhled celé studie Masarykova náměstí
Nové Masarykovo náměstí podle kanceláře Atakarchitekti. Zdroj: MÚ Nová Paka